środa, 21 grudnia 2011

Anatomia Jogi

Leslie Kaminoff jest twórcą międzynarodowej szkoły terapii jogi skoncentrowanej na oddechu. Wykłada anatomię na uniwersytecie w Nowym Jorku. Jogę praktykuje od ponad 20 lat.
            Sharon Elis stworzyła grafiki zawarte w książce. Od ponad 25 lat pracuje, jako ilustratorka medyczna. Jej prace wielokrotnie nagradzano. Publikowane są w książkach i magazynach medycznych.
            Autorką jest również Amy Matthews, która była odpowiedzialna za szczegółowe i nowatorskie analizy asan, które jak twierdzi Leslie Kaminoff „stanowią esencje tej książki”.
Ze wstępu książki:
„Perspektywa jogiczna przyjęta w tej książce opiera się na budowie i funkcjonowaniu ludzkiego ciała. Praktyka jogi kładzie nacisk na związek oddechu z prawidłowym funkcjonowaniem kręgosłupa, dlatego poświęcę mu szczególną uwagę. Joga stanowi czynnik integrujący w studiowaniu anatomii poprzez przyglądanie się pozostałym strukturom ciała przez pryzmat ich relacji z oddechem i kręgosłupem. Ponadto świadomość anatomii jest dla praktyków jogi ważnym narzędziem służącym bezpieczeństwu ciała oraz zakorzenieniu umysłu w rzeczywistości.” (s.13)

            Joga to integracja umysłu, oddechu i ciała.

W tym kontekście książka ta przedstawia fundamentalne zasady leżące u podstaw wszystkich systemów jogi. Pierwszy rozdział książki poświęcony jest dynamice oddychania. Rozpoczynając od znaczenia pojedynczej komórki w organizmie autor odzwierciedla w niej podstawowe pojęcia dla jogi: prana/apana, sthira/suksa i płynnie przechodzi do struktury i funkcji oddechu.

„Jeśli dbasz o wydech, wdech sam zadba o siebie”. (s.18)

Ćwiczenia jogi stymulują oddychanie, są bardzo przydatne i ułatwiają dostosowanie prawidłowego oddychania do różnych czynności i pozycji naszego ciała, na co dzień.
Drugi rozdział poświęcony jest kręgosłupowi i jego wyjątkowej roli.
Nigdy nie patrzyłam na jogę tak „anatomicznie”. Te dwa rozdziały niesamowicie na mnie zadziałały. Otworzyły mi oczy i zdałam sobie sprawę, że same układy w jodze to nie wszystko. Muszę się przyznać, że swoją przygodę z jogą zaczęłam jakby od końca, a to, co do tej pory wiedziałam o prawidłowym oddychaniu, to bardzo niewiele.
Dużo ciekawych informacji autor przekazuje też na temat samych asan. Chce żeby ta książka była inspiracją do badania własnego ciała, a nie tylko poradnikiem do schematycznego powtarzania ćwiczeń.

Oczywiście osiemdziesiąt procent tej książki to analiza poszczególnych pozycji, ich klasyfikacja i poziom. Opis, jaką pracę wykonują stawy i mięśnie oraz trudności i wskazówki do poprawnego wykonania danego ćwiczenia.
„Joga. Ilustrowany przewodnik anatomiczny” Lesliego Kaminoffa wydało Studio Astropsychologii w 2010 roku. Książka ta jest bardzo porządnie wydana. W twardej oprawie, na wysokiej jakości papierze. Pomimo iż cena nie należy do najniższych to uważam, że książka poprzez swoją zawartość jest jej warta. Jednak zdaję sobie sprawę, że może wiele osób zniechęcić.

Dla mnie to wspaniała pozycja. Swój poranny zestaw ćwiczeń zaczęłam wykonywać bardziej świadomie. Już wiem, że przy różnych pozycjach nie muszę mieć jednego, tego samego miarowego oddechu. Z większym zrozumieniem wykonuję poszczególne asany, a gdy odczuwam ból to sięgam po tę książkę i już wiem, dlaczego tak a nie inaczej staw, ścięgno czy mięsień się zachowały i uczę się korygować.
Jeżeli interesuje Was głębsze poznanie nie tylko jogi, ale i własnego ciała, to serdecznie polecam Wam tę książkę. Mnie do siebie przekonała.


Za tę wspaniałą książkę bardzo dziękuję wydawnictwu:

5 komentarzy:

  1. W domu mam kilka publikacji poświęconych jodze, jednak z racji, że jestem sztywna jak pal, bardzo ciężko jest mi przełamać się do tych ćwiczeń, ubolewam nad tym, ale cóż... Cierpliwością nie grzeszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie do wszystkich ćwiczeń trzeba być super giętkim ;-)

    A o to mój przepis na szybkie rozciąganie :-)

    1. Wstań złącz nogi i przy wyprostowanych spróbuj dotknąć ziemi - nie dajesz rady, nie martw się :-)
    2. Usiądź na ziemi z wyprostowanymi nogami
    3. Lewą nogę zegnij i połóż stopę na prawym kolanie. Lewa ręka niech trzyma lewą kostkę.
    4. Prawą ręką postaraj się dotknąć prawej stopy, bez wysiłku, ile dasz radę. Trzy razy.
    Powtórz to wszystko z drugą nogą.
    5. Teraz wstań i wykonaj punkt 1 :-)
    ...
    6. Gratulacje :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Od samego czytania Twojego przepisu na rozciąganie już mnie spięte mięśnie bolą :D. Tak lekko poważnie, to czas coś z tym fantem zrobić, w końcu chcę być seksi sprawną babcią :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale mój przepis naprawdę działa :-) już po pierwszym razie :-) Co do babci, to jeszcze trochę czasu masz, ale już zacznij, mówię Ci, energia będzie Cię rozpierać :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi to wszystko bardzo zachęcająco... Chyba pora ruszyć się sprzed tego komputera i zacząć ćwiczyć ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń